Forskelle
Dette viser forskellene mellem den valgte og den nuværende udgave af dokumentet. Gul er linjer der findes i den gamle udgave, og grøn er linjer der findes i den nuværende.
Begge sider forrige revision Forrige revision Næste revision | Forrige revision Næste revision Begge sider næste revision | ||
lortemand [03-03-2011 16:02] ksj |
lortemand [16-09-2011 18:48] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Et spil Lortemand består af tre dele. | Et spil Lortemand består af tre dele. | ||
- | ===== 1. Del ===== | + | ===== 1. runde ===== |
Formål:\\ | Formål:\\ | ||
At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ | At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ | ||
Linje 22: | Linje 22: | ||
Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). | Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). | ||
- | ===== 2. Del ===== | + | ===== 2. runde ===== |
- I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet. | - I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet. | ||
Linje 40: | Linje 40: | ||
- Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil. | - Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil. | ||
- Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage. | - Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage. | ||
+ | |||
+ | ===== 3. runde ===== | ||
+ | Taber hånes ved, at alle kraftigt råber "Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand" (eventuelt fulgt af sporadiske ukvemsytringer, såsom "Puuuuh, det lugter") nogenlunde i den angivne rytme (eventuelt indledt med en række "Lo-lo-lo-lo-lo-lo-loooooo", for at koordinere råbene).\\ | ||
+ | |||
+ | Dette er proceduren første gang en person taber. Skulle denne to gange i træk anvendes samme udråb, blot råbes ordet "Lortemand" tre gange tre gange. Tre gange i træk kræver tre gange tre gange tre gange "Lortemand". Der er ikke rapporteret om mere end 81 gange i praksis (der er dog dem, der har tabt mere end fire gange i træk.) | ||
===== Terminologi ===== | ===== Terminologi ===== |