Forskelle

Dette viser forskellene mellem den valgte og den nuværende udgave af dokumentet. Gul er linjer der findes i den gamle udgave, og grøn er linjer der findes i den nuværende.

Link til denne sammenlinings vising

Begge sider forrige revision Forrige revision
Næste revision
Forrige revision
lortemand [03-03-2011 15:58]
ksj
lortemand [20-12-2011 14:37]
kyrke slettet
Linje 6: Linje 6:
 Et spil Lortemand består af tre dele. Et spil Lortemand består af tre dele.
  
-===== 1. Del =====+===== 1. runde =====
 Formål:\\ Formål:\\
 At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\
Linje 22: Linje 22:
 Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet).
  
-==== 2. Del ====+===== 2. runde =====
  
   - I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet.   - I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet.
Linje 40: Linje 40:
   - Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil.   - Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil.
   - Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage.   - Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage.
 +
 +===== 3. runde =====
 +Taber hånes ved, at alle kraftigt råber "​Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand"​ (eventuelt fulgt af sporadiske ukvemsytringer,​ såsom "​Puuuuh,​ det lugter"​) nogenlunde i den angivne rytme (eventuelt indledt med en række "​Lo-lo-lo-lo-lo-lo-loooooo",​ for at koordinere råbene).\\
 +
 +Dette er proceduren første gang en person taber. Skulle denne to gange i træk anvendes samme udråb, blot råbes ordet "​Lortemand"​ tre gange tre gange. Tre gange i træk kræver tre gange tre gange tre gange "​Lortemand"​. Der er ikke rapporteret om mere end 81 gange i praksis (der er dog dem, der har tabt mere end fire gange i træk.)
 +
 +===== Terminologi =====
 +  - Ét kort, eksempelvis "Det er kun ét kort!"​. Anvendes om serier.
 +  - Det er ? der er spar, eksempelvis "Det er klør der er spar."​. Farven der kaldes spar, er trumffarven,​ dvs. klør er trumf i eksemplet.
 +  - Købe den ud, eksempelvis "​Stikket kan købes ud". Antyder, at baghånden bør ofre en trumf på at tage stikket (og dermed få et udspil).
 +  - Stikke ind. Anvendes som forrige udtryk.
 +  - Tørre ud, eksempelvis "Du er vist tørret ud (i en hånlig tone)"​. Antyder, at antallet af gode kort/​trumfer er forsvindende lavt på den omtaltes hånd.
 +  - Overspil, eksempelvis "​Overspil! Overspil! (i en munter tone)"​. Mere end antyder, at en spiller har været så rundhåndet med sine trumfer, at vedkommende nu må tage dårlige kort op. Dette sker når en spiller er tørret ud.
 +  - Ind-, ud- og afspillet, eksempelvis "Du har ind-, ud- og afspillet"​. Spilleren har udspillet.
 +
 +===== Snyd =====
 +Hvad skal man passe på, når man spiller med Morten eller andre med en svag karakter men stor lyst til at vinde?
 +
 +Her er de mest gængse julenumre:
 +
 +==== 1. del ====
 +  - Hvis man "ved et uheld" kommer til at tage eller se for mange kort fra talonen, kan man dels "se ud i fremtiden"​ og opnå andre fordele.
 +  - Afkast på bordet med henvisning til reglen om serier - men for sent fordi andre har smidt på for længst.
 +  - Se trumffarven før runden er afsluttet, eventuelt på det tidspunkt hvor kortene gives.
 +
 +==== 2. del ====
 +  - Et hurtigt udspil for at sætte spillet i gang. Inden spilleren der vandt udspillet har opdaget noget, er alle i gang og retten tabt.
 +  - Serier med huller. Det er specielt udbredt ved venstrehåndede eller hvor kortene er anbragt meget tæt.
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0