Forskelle
Dette viser forskellene mellem den valgte og den nuværende udgave af dokumentet. Gul er linjer der findes i den gamle udgave, og grøn er linjer der findes i den nuværende.
Begge sider forrige revision Forrige revision Næste revision | Forrige revision Næste revision Begge sider næste revision | ||
lortemand [03-03-2011 15:58] ksj |
lortemand [16-09-2011 18:48] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Et spil Lortemand består af tre dele. | Et spil Lortemand består af tre dele. | ||
- | ===== 1. Del ===== | + | ===== 1. runde ===== |
- | * Formål:\\ | + | Formål:\\ |
At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ | At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ | ||
Kortgivning:\\ | Kortgivning:\\ | ||
Linje 22: | Linje 22: | ||
Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). | Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). | ||
- | ==== 2. Del ==== | + | ===== 2. runde ===== |
- I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet. | - I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet. | ||
Linje 40: | Linje 40: | ||
- Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil. | - Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil. | ||
- Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage. | - Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage. | ||
+ | |||
+ | ===== 3. runde ===== | ||
+ | Taber hånes ved, at alle kraftigt råber "Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand (pause) Lor-te-mand" (eventuelt fulgt af sporadiske ukvemsytringer, såsom "Puuuuh, det lugter") nogenlunde i den angivne rytme (eventuelt indledt med en række "Lo-lo-lo-lo-lo-lo-loooooo", for at koordinere råbene).\\ | ||
+ | |||
+ | Dette er proceduren første gang en person taber. Skulle denne to gange i træk anvendes samme udråb, blot råbes ordet "Lortemand" tre gange tre gange. Tre gange i træk kræver tre gange tre gange tre gange "Lortemand". Der er ikke rapporteret om mere end 81 gange i praksis (der er dog dem, der har tabt mere end fire gange i træk.) | ||
+ | |||
+ | ===== Terminologi ===== | ||
+ | - Ét kort, eksempelvis "Det er kun ét kort!". Anvendes om serier. | ||
+ | - Det er ? der er spar, eksempelvis "Det er klør der er spar.". Farven der kaldes spar, er trumffarven, dvs. klør er trumf i eksemplet. | ||
+ | - Købe den ud, eksempelvis "Stikket kan købes ud". Antyder, at baghånden bør ofre en trumf på at tage stikket (og dermed få et udspil). | ||
+ | - Stikke ind. Anvendes som forrige udtryk. | ||
+ | - Tørre ud, eksempelvis "Du er vist tørret ud (i en hånlig tone)". Antyder, at antallet af gode kort/trumfer er forsvindende lavt på den omtaltes hånd. | ||
+ | - Overspil, eksempelvis "Overspil! Overspil! (i en munter tone)". Mere end antyder, at en spiller har været så rundhåndet med sine trumfer, at vedkommende nu må tage dårlige kort op. Dette sker når en spiller er tørret ud. | ||
+ | - Ind-, ud- og afspillet, eksempelvis "Du har ind-, ud- og afspillet". Spilleren har udspillet. | ||
+ | |||
+ | ===== Snyd ===== | ||
+ | Hvad skal man passe på, når man spiller med Morten eller andre med en svag karakter men stor lyst til at vinde? | ||
+ | |||
+ | Her er de mest gængse julenumre: | ||
+ | |||
+ | ==== 1. del ==== | ||
+ | - Hvis man "ved et uheld" kommer til at tage eller se for mange kort fra talonen, kan man dels "se ud i fremtiden" og opnå andre fordele. | ||
+ | - Afkast på bordet med henvisning til reglen om serier - men for sent fordi andre har smidt på for længst. | ||
+ | - Se trumffarven før runden er afsluttet, eventuelt på det tidspunkt hvor kortene gives. | ||
+ | |||
+ | ==== 2. del ==== | ||
+ | - Et hurtigt udspil for at sætte spillet i gang. Inden spilleren der vandt udspillet har opdaget noget, er alle i gang og retten tabt. | ||
+ | - Serier med huller. Det er specielt udbredt ved venstrehåndede eller hvor kortene er anbragt meget tæt. |