Forskelle

Dette viser forskellene mellem den valgte og den nuværende udgave af dokumentet. Gul er linjer der findes i den gamle udgave, og grøn er linjer der findes i den nuværende.

Link til denne sammenlinings vising

Næste revision
Forrige revision
diverse:spil:lortemand [20-12-2011 14:37]
kyrke oprettet
diverse:spil:lortemand [10-02-2013 13:34] (nuværende)
kyrke
Linje 1: Linje 1:
 ====== Lortemand ====== ====== Lortemand ======
 +
 +Et korstpil uden en vinder, men ganske afgjort med en taber. ​
 +
   * Bedst med fra 4 til 8 deltagere.   * Bedst med fra 4 til 8 deltagere.
   * Der anvendes 1 spil kort (52 blade).   * Der anvendes 1 spil kort (52 blade).
Linje 7: Linje 10:
  
 ===== 1. runde ===== ===== 1. runde =====
-Formål:\\+**Formål:**\\
 At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\ At samle de kort, som skal anvendes i 2. runde.\\
-Kortgivning:​\\+ 
 +**Kortgivning:​**\\
 Kortgiveren deler tre kort ud til hver spiller. Talonen placeres på midten af bordet.\\ Kortgiveren deler tre kort ud til hver spiller. Talonen placeres på midten af bordet.\\
-Start:\\+ 
 +**Start:**\\
 Der spilles med uret og forhånden har udspillet.\\ Der spilles med uret og forhånden har udspillet.\\
-Udspil:\\+ 
 +**Udspil:**\\
 Spilleren kan vælge at spille enten et kort fra hånden, en del af eller en hel serie fra hånden eller at vende øverste kort i talonen. I 1. del, er en serie et antal kort af samme værdi, eksempelvis to knægte.\\ Spilleren kan vælge at spille enten et kort fra hånden, en del af eller en hel serie fra hånden eller at vende øverste kort i talonen. I 1. del, er en serie et antal kort af samme værdi, eksempelvis to knægte.\\
-Afvikling:​\\+ 
 +**Afvikling:**\\
 Når man har spillet ud, skal hånden suppleres fra talonen således man altid har tre kort. Dette skal ske umiddelbart efter der spilles ud. Hvis hånden suppleres med et eller flere kort af samme værdi som spilleren lige har smidt på, og næste spiller endnu ikke spillet ud, må spilleren også smide det/de nye kort (i henhold til reglen om serier). Dette gælder indtil stikket er vendt.\\ Når man har spillet ud, skal hånden suppleres fra talonen således man altid har tre kort. Dette skal ske umiddelbart efter der spilles ud. Hvis hånden suppleres med et eller flere kort af samme værdi som spilleren lige har smidt på, og næste spiller endnu ikke spillet ud, må spilleren også smide det/de nye kort (i henhold til reglen om serier). Dette gælder indtil stikket er vendt.\\
-Stik:\\+ 
 +**Stik:**\\
 Når alle spillere har smidt på, er stikket vundet af den person der har smidt det højeste kort på. Hvis flere spillere har gjort dette, afgøres stikket ved, at der spilles en ekstra runde udelukkende med disse spillere. Hvis dette ikke giver en afgørelse, fortsættes der med flere runder blandt de spillere der har højeste værdi, indtil der er en afgørelse. Hvis en af disse spillerne ikke har flere kort på hånden, afgøres stikket på anden vis (eksempelvis sten-papir-saks). Alle kort i stikket tilfalder vinderen.\\ Når alle spillere har smidt på, er stikket vundet af den person der har smidt det højeste kort på. Hvis flere spillere har gjort dette, afgøres stikket ved, at der spilles en ekstra runde udelukkende med disse spillere. Hvis dette ikke giver en afgørelse, fortsættes der med flere runder blandt de spillere der har højeste værdi, indtil der er en afgørelse. Hvis en af disse spillerne ikke har flere kort på hånden, afgøres stikket på anden vis (eksempelvis sten-papir-saks). Alle kort i stikket tilfalder vinderen.\\
-Afslutning:​\\+ 
 +**Afslutning:**\\
 Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet). Det nederste kort i talonen er specielt. Den spiller, der supplerer sin hånd med dette kort, skal indsamle kortet men må under ingen omstændigheder vende dette. Den sidste runde i denne del af spillet afsluttes når der er en eller flere spillere, der kun har et kort på hånden (det fordækte sidste kort tæller med, men kan aldrig bruges i en denne del af spillet).
  
 ===== 2. runde ===== ===== 2. runde =====
  
-  - I reglen bør man spille det mindste ​kort eller serie ud når man har udspillet. +**Formål:​** \\ 
-  - I reglen bør man stikke ​med det mindste ​kort eller serie over det højeste ​på bordet+At komme af med alle kort på håndenDen sidste spiller ​med kort 
-  - Man bør se bort fra de sidste to regler hvis man har en viden om de kort der er faldetDet er næsten altid en fordel at holde flest mulige spillere alternative mindst én (dvs. modstandere) med i spillet. +på hånden har tabt.\\ 
-  - Det er meget vigtigt at tilkæmpe sig udspilletidet dette er den bedste chance for at slippe af med små kort+ 
-  ​- ​Det er godt at smide serier med små kort. Indeholder serien store kort, og der er forventning om flere udspil i samme farvekan det være en fordel at beholde den højeste eller eventuel de to højeste (husk at disse praksis kun er ét kort). +**Udspil:** \\ 
-  - Hvis man er baghånd i en runde (husk at holde øje med, om der er nogen der går ud denne runde) vil det som regel være en fordel at tage stikket selv med trumf. Det er en mulighed for at få et udspil+Spilleren kan vælge at spille enten et kort fra hånden, ​en del 
-  - Pas på overdrevent brug af trumferUden disse er man som regel chanceløs+af eller en hel serie fra håndenI denne del, er en serie et antal 
-  - Udspil af trumfserier er kun godt når man er ved at afslutte sin hånd eller kun har trumfer (selv da kan man faktisk finde situationer hvor det absolut er en ulempe)+kort af samme farve uden hullereksempelvis fra klør 9 til dame\\ 
-  - Tag gerne kort op (dog ikke i afslutningen) hvis dette/disse kort kan gøre to af dine kort/​serier ​til en større serie. + 
-  - Udspil ​af en meget stor trumf (størrelsen afhænger af baghåndensom næstsidst i en runde er en måde at få et udspil. Husk dog på, at trumfen ender ved spilleren lige før dig selv+**Opstart:​**\\ 
-  - Trumf spillet i midten ​af en runde betyderat man undgår at tage op samtidigt med, at der er en mulighed for at tage en større trumf op samme runde (hvis de efterfølgende også bruger trumf). +Det fordækte ​kort vendes ​og bestemmer hermed trumffarven (kortet 
-  - Udspil i farver hvor en eller flere er renoncevil enten kræve at disse bruger trumf eller må tage op+tilhører stadig den spillersom fik det i første runde). Der 
-  - Det er meget vigtigt at huske hvem der har taget hvad op+spilles ​med uret og spilleren ​der tog sidste stik første del har 
-  - En spiller ​der sidder tilbage med et eller to kort og et smørret smil, vil i reglen have meget gode kort (trumfer)+forhånden\\ 
-  - Det kan være en fordel ​at investere en trumf midt i en rundefor at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer ​op eller få et udspil+ 
-  - Logikken i spillet er meget svær at gennemskuespecielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage.+**Kortfordeling:​**\\  
 +Spillere der fik stik i 1del har disse kort på håndenEr der 
 +en eller flere spillere uden stik, smider alle deres kort fra 2 til 5 
 +på bordetDisse 16 kort blandes og fordeles ligeligt blandt 
 +spillere uden stik. Hvis antallet af spillere uden kort ikke går op 
 +16, afgøres ​dette på med eksempelvis sten-papir-saks blandt de 
 +der ønsker at få det/de overskydende ​kort. Er der ingen 
 +frivillige, afgøres overskydende ​kort mellem alle uden stik.\\ 
 +Spillere der fik stik, men udelukkende med kort fra 2 til 5, er 
 +allerede nu ude af spillet. \\ 
 + 
 +**Afvikling:​** \\ 
 +Når man spiller ud, placeres udspillet umiddelbart for 
 +spilleren. Et udspil skal stikke det højeste kort på bordet ​(der 
 +spilles med trumf), alternativt kan en spiller vælge ​at samle 
 +laveste ​udspil på bordet ophvorefter turen går videre til 
 +næste spillerEn spiller udgår, når vedkommende ikke har 
 +flere kort på hånden. \\ 
 + 
 +**Stik:** \\ 
 +Når der er lige så mange udspil på bordet som antallet ​af 
 +personer, der har spillet ud denne runden ​(inklusive spillere der 
 +eventuelt ​er udgået)udgår alle kort på bordetHerefter 
 +får den sidste ​der stak forhånd. Hvis denne ikke har flere kort 
 +(dvsudgår) går udspillet videre til den efterfølgende 
 +spiller.\\ 
 +Hvis bordet tømmes for udspil ved, at der tages opså gives 
 +forhånden ​til spilleren efter den sidste spiller der tog op.\\ 
 + 
 +**Afslutning:​**\\ 
 +Den person, der har kort på hånden, har tabt. 
 + 
 + 
  
 ===== 3. runde ===== ===== 3. runde =====
Linje 45: Linje 87:
  
 Dette er proceduren første gang en person taber. Skulle denne to gange i træk anvendes samme udråb, blot råbes ordet "​Lortemand"​ tre gange tre gange. Tre gange i træk kræver tre gange tre gange tre gange "​Lortemand"​. Der er ikke rapporteret om mere end 81 gange i praksis (der er dog dem, der har tabt mere end fire gange i træk.) Dette er proceduren første gang en person taber. Skulle denne to gange i træk anvendes samme udråb, blot råbes ordet "​Lortemand"​ tre gange tre gange. Tre gange i træk kræver tre gange tre gange tre gange "​Lortemand"​. Der er ikke rapporteret om mere end 81 gange i praksis (der er dog dem, der har tabt mere end fire gange i træk.)
 +
 +=====Gode(?​) råd til begyndere =====  ​
 +
 +==== Del 1 ====
 +
 +  * Stik indeholdende kort med høj værdi er i reglen gode.
 +  * Stik med serier i samme farve er nemmere at komme af med i næste runde.
 +  * Repræsentation af flere farver blandt ens stik er en fordel.
 +  * Forsøg altid at vinde bundkortet i talonen, eksempelvis ved at spille en serie ud for at tømme talonen, eller vinde stikket på det tidspunkt hvor der kun er bundkortet tilbage.
 +  *Anvendelse af store kort i starten af spillet giver som regel kun en masse dårlige afkast i stikket.
 +  * Vær på vagt overfor folk der puger store kort på hånden.
 +  * Pas på med at stikke for lavt i mellemhånd. Der er altid risiko for, at stikket bliver attraktivt for baghånden.
 +  * Stik med overvægt af 6, 7 og 8 er i reglen skidt (med mindre de giver serier i ens stik eller alle spillere for stik).
 +
 +==== 2. Del ====
 +
 +  * I reglen bør man spille det mindste kort eller serie ud når man har udspillet.
 +  *  I reglen bør man stikke med det mindste kort eller serie over det højeste på bordet.
 +  * Man bør se bort fra de sidste to regler hvis man har en viden om de kort der er faldet. Det er næsten altid en fordel at holde flest mulige spillere alternative mindst én (dvs. modstandere) med i spillet.
 +  * Det er meget vigtigt at tilkæmpe sig udspillet, idet dette er den bedste chance for at slippe af med små kort.
 +  * Det er godt at smide serier med små kort. Indeholder serien store kort, og der er forventning om flere udspil i samme farve, kan det være en fordel at beholde den højeste eller eventuel de to højeste (husk at disse i praksis kun er ét kort).
 +  *  Hvis man er baghånd i en runde (husk at holde øje med, om der er nogen der går ud i denne runde) vil det som regel være en fordel at tage stikket selv med trumf. Det er en mulighed for at få et udspil.
 +  * Pas på overdrevent brug af trumfer. Uden disse er man som regel chanceløs.
 +  * Udspil af trumfserier er kun godt når man er ved at afslutte sin hånd eller kun har trumfer (selv da kan man faktisk finde situationer hvor det absolut er en ulempe).
 +  * Tag gerne kort op (dog ikke i afslutningen) hvis dette/disse kort kan gøre to af dine kort/serier til en større serie.
 +  * Udspil af en meget stor trumf (størrelsen afhænger af baghånden) som næstsidst i en runde er en måde at få et udspil. Husk dog på, at trumfen ender ved spilleren lige før dig selv.
 +  * Trumf spillet i midten af en runde betyder, at man undgår at tage op samtidigt med, at der er en mulighed for at tage en større trumf op i samme runde (hvis de efterfølgende også bruger trumf).
 +  * Udspil i farver hvor en eller flere er renonce, vil enten kræve at disse bruger trumf eller må tage op.
 +  * Udspil i farver hvor en eller flere er renonce, vil enten kræve at disse bruger trumf eller må tage op.
 +  * Det er meget vigtigt at huske hvem der har taget hvad op.
 +  * En spiller der sidder tilbage med et eller to kort og et smørret smil, vil i reglen have meget gode kort (trumfer).
 +  * Det kan være en fordel at investere en trumf midt i en runde, for at manipulere sig til at tage den/disse store trumfer op eller få et udspil.
 +  * Logikken i spillet er meget svær at gennemskue, specielt i slutfasen af spillet hvor der kun er to eller tre spillere tilbage.
  
 ===== Terminologi ===== ===== Terminologi =====
Linje 54: Linje 129:
   - Overspil, eksempelvis "​Overspil! Overspil! (i en munter tone)"​. Mere end antyder, at en spiller har været så rundhåndet med sine trumfer, at vedkommende nu må tage dårlige kort op. Dette sker når en spiller er tørret ud.   - Overspil, eksempelvis "​Overspil! Overspil! (i en munter tone)"​. Mere end antyder, at en spiller har været så rundhåndet med sine trumfer, at vedkommende nu må tage dårlige kort op. Dette sker når en spiller er tørret ud.
   - Ind-, ud- og afspillet, eksempelvis "Du har ind-, ud- og afspillet"​. Spilleren har udspillet.   - Ind-, ud- og afspillet, eksempelvis "Du har ind-, ud- og afspillet"​. Spilleren har udspillet.
 +
 +
  
 ===== Snyd ===== ===== Snyd =====
diverse/spil/lortemand.1324388269.txt.gz · Sidst ændret: 20-12-2011 14:37 af kyrke
Driven by DokuWiki Recent changes RSS feed Valid CSS Valid XHTML 1.0